ED Designin blogissa näkyy silloin tällöin myös kumppaniemme kynänjälki. Tällä kertaa vieraskynää pitelee Muotohiomon toimitusjohtaja Pekka Toivanen

Arkikokemuksen stressaavia hetkiä: olet jo terveysaseman pihassa lapsesi kanssa, mutta mistä ovesta sisään ja mihin kerrokseen? Pitääkö ilmoittautua vai ei? Odotatko oikeassa aulassa ja kutsutaanko sinut ja lapsesi sisään? Miksi nimeäsi ei jo huudeta – varattu lääkärinaika on jo alkanut?

Tässä tilanteessa yksikään älykännykän sovellus ei auta. Pitää odottaa – tai kysyä apua.

Eksyminen ja myöhästyminen on yksi opastamisen kalleimmista sivutuotteista ja seurausta huonosta muotoilusta. Hukatut lääkärinajat, oikeiden palvelujen etsiminen ja neuvojen jonottaminen ikuisuuksia kestävissä puhelinpalveluissa maksavat aikaa ja luovat mielipahaa.

Kuitenkin suurin osa meistä hyväksyy sen, että näin on. Että opasteita ei ole, tai viitat sojottavat minne sattuu, eivätkä tiedot ole ajantasalla.

Kun aloitimme kaupunkiopastamisen suunnittelun Turussa ja auditoimme mitä, missä ja miten kaupungissa opastetaan, aloin ymmärtää miten hukattu voimavara way finding design on. Kaikki luottavat Googleen ja eri reittisovelluksiin. Mutta kun haastattelimme turisteja, kukaan ei halunnut ladata uusia kaupunki- tai kauppakeskuskohtaisia appeja. Ja kun testasimme digitaalisia karttapalveluja, niitä ohjaava keinoäly ohjasi meitä juuri sinne, mistä oli saatavissa suurin kaupallinen hyöty mainostajille. Ajantasaista tietoa kaupunkipalveluista oli vaikea löytää.

Turun kaupunkiopastamisen projekti loi kaksi asiaa. Ensinnäkin se loi tuoteperheen opastamisen toteuttamiseen koko kaupungissa – mukaan lukien ulko- ja sisäopasteet. Toiseksi se loi omistajuuden sille, kuka vastaa yhtenäisestä kaupunkiopastamisesta sekä ohjaa ja kehittää sitä.

Uudet kaupunkikartat, opastepylonit ja viitat muuttivat ymmärrystä siitä, miten tehokasta analoginen opastaminen on. Testien tulos antoi selvät viitteet siitä, että havainnolliset kaupunkikartat saivat myös turkulaiset bongaamaan uusia kohteita ja reittejä keskusta-alueella. Ulkoilusaarissa kartat antavat turvallisuuteen liittyvät koordinaatit sekä ulkoilualueen luonto- ja palvelutiedot visuaalisesti ja kolmella kielellä. Ja siellä terveysasemalla, jossa jonotin lapseni kanssa, uusi järjestelmä opastaa pysäköintipaikalta oikean hammashoitolan aulaan ja tiedämme, että olemme ajoissa perillä.

Ajoissa perillä on tuote, josta kannattaa maksaa. Tuhannet vierailut, käyntikerrat ja palvelutapahtumat ajallaan oikeassa kohteessa nostavat matkailijoiden ja kaupunkilaisten tyytyväisyyttä. Kaupunkitila ja reitit innostavat liikkumaan ja Turku tulee ”omaksi”. Samalla jokainen hyvin muotoiltu opaste parantaa palveluiden saavutettavuutta ja kaupungin esteettömyyttä sekä konkretisoi brändilupausta ”parasta aikaa”. Elämäni parasta aikaa on, se kun olen löytänyt perille.

Pekka Toivanen johti Muotohiomossa Turun kaupunkiopastamisen projektia 2019-2020. Turun kaupunki palkittiin hankkeesta Fennia Prize palkinnolla 2020. ED Design osallistui projektissa opastepyloneiden mallinnukseen ja mekaniikkasuunnitteluun.

Lue lisää samasta aiheesta

Fennia Prize Winner -palkinto Muotohiomolle

Turun kaupungin opastamisen konsepti on palkittu kansallisella Fennia Prize Winner -muotoilupalkinnolla. Konseptin suunnittelusta ja opasteperheen muotoilusta vastasi helsinkiläinen DesignStudio Muotohiomo.

ED Design onnittelee tuoretta kumppaniyritystään Muotohiomoa palkinnosta!

Jatka lukemista »